Thursday, November 25, 2010

HAKIKAT PENCIPTAAN.=KEHIDUPAN HAKIKI


HAKIKAT AND HAKIKI..APE BEZA 2 AYAT NIE??? AKU PON TATAW..KOME2 SUME RUJUK LER KAMUS.. TP ITU X PNTG..YG PENTING MOH KITA SAME2 KUPAS APE MAKSUD ENTRY KALI NIE..

Manusia diciptakan tuhan..

utk ape??

utk menjadi khalifah di bumi..sujud pada ALLAH..melaksanakan ibadat fardu dan sunat...bertebaran di muka bumi mencari rezeki..cuba kita fikirkan siapa kita?? siapa org sblah korunk??siapa org sebelah2 korunk??dan siapa yg keje kat UO bwat air??keja kat tingkat paling atas KLCC?? siapa?hamba ALLAH..ya kita hanya hamba ALLAH..melalui kehidupan yg sementara sambil mencari bekalan ke akhirat..ALLAH mengetaui segala apa yang kita lakukan,baek dari hirup udara segar,photostat kertas ILA hingga laa ke solat..suma ALLAH taw,nmpak..ALLAH maha penyayang.Hakikat nye kita x lepas dari ujian..susahnya soalan EMQ..umah kena rompak, kematian org tersayang dan sume jenis ujian berat ato ringan adalah hakikat yg kita perlu lalui..dan ALLAH x suruh kalo kita ditimpa ujian,kita g UO berkaraoke release tension ato yg lebih berat bunuh diri..kerana ALLAH SENTIASA BERADA DI SISI KITA..MENDENGAR KELUHAN HATI KITA..MENDENGAR DOA2 KITA..


TAPI BRADER AND SISTER

kadang2 kita lupa,kita berdoa2 tapi sebarang usaha..kita berdoa pon ada cara..ya! ALLAH mengetahui lubuk hati kita..ya ! ALLAH mengetahui yg tersembunyi mahupun apa yg kita zahirkan..tp,adakah kita berusaha atasi masalah kita??? adakah kita berfikir utk menyelesaikan masalah kita atau tros hands on pada problem2 kita?? fikirkan..doalah supaya melapangkan dada kita,menyelesaikan masalah kita,memudahkan cara masalah diselesaikan..perakataan tawakal disebut selepas USAHA,bkn semasa kosong tanpa usaha...

20 TAHUN..20 tahun saya melayari kehidupan ..hakikatnya apa yang saya dapat??

bila berfikir sejenak..byk perkara keduniaan sy lakukan..ya!! itulah pengalaman..ya!! itulah cabara..namun,adakah ALLAH meredhai kehidupan sy..makan minum,pegi kolej,balek kolej,baca itu,baca ini..cukup kah??? hakikatnya sy mengatasi pelbagai cabaran dan dugaan dgn pelbagai cara..cara kotor,cara baek..secara tekanan,secara bersabar..sumenye..ALLAH redha kah?? hati ini berlapang dada kah???

ya 20 tahun...alhamdullilah sy mula merasai lapangnya dada dengan solat,lapangnya dada bersyukur pada ALLAH..lapangnya dada menggembirakan org laen..lapangnya jiwa dan ketenangan..mahal ketenangan itu..mahal..sebab tak mampu dibeli dengan wang..tipu!! pegi ke atas kelab2 malam melepaskan tension..tipu!!!! berjumpa pakwa sumber kebahagiaan!! tipu!! berkaraoke menenangkan jiwa!! suma dusta..fikirkan..cukup ke apa yg dilakukan itu ..terasa cukup?? tidak..sebab terasa ingin sambung menyambung perbuatan lagha itu...cuba kita cari ALLAH dalam diri kita..ALLAH ada..ALLAH sentiasa ada...

saat kita memikirkan hakikat penciptaan..terasa kerdil diri ini..ALLAH ciptakan kita sesempurna mungkin..ya !! perhatikan..kita x lahir sebagai seorang yg prematured,cacat ato sbgainya..kita sempurna..saat ALLAH tiupkan roh dalam diri kita ,kita berikrar atas nama ALLAH..dan setelah kita lahir di dunia kita mengikut acuan agama yg ada pada ibu bapa kita..kita lahirkan sesucinya..tp mengapa kita rosakkan kesucian dengan tidak mengigati ALLAH..menyucikan fikiran kita dengan tasbih kepada ALLAH atau membiarkan pemikiran kita bertunjangkan dunia..ALLAH ada..dan ALLAH sentiasa ada utk kita..

kehidupan hakiki..akhirat..lihat lah surah AL-MULK,AL-WAQIAH..dan laen2..ALLAH dan menceritakan hakikat sebuah kehidupan adalah menuju akhirat..itulah kehidupan hakiki kita..jangan biar diri dihujani was2,dihujani pelbagai akal logik atau sebagainya..kerana itu suma rahasia ALLAH..tp ALLAH ceritakan melalui love letternya kepada manusia iaitu AL-QURAN..supaya manusia memahami hakikat penciptaan iaitu menuju kehidupan hakiki..


SYURGA KAH???

bersama para nabi,rasul,para tabi tabiin,para solehin,para manusia yg syahid di jalannya dan bersama2 org yg bersaksi LAILAHAIILALLAHMUHAMMADURRASULLULLAH..

NERAKA KAH??

bersama syaitan iblis laknatullah,org2 kafir dan suma pelaku dosa..


mana satu hala tuju kita..

ALLAH ..ya

aku ingin bertemumu ya ALLAH

dalam keadaan paling suci,

bebas dari dosa..

mengadapMU ya RABBUL IZZATI

yang maha mencipta..

yang aku rindui..

aku takut padamu p aku merindui MU..

mengdap mu TUHAN yang maha cantik..

seindah zat mu..

mgkin di dunia aku lihat pelbagai kecantikan..

sehinggakan aku berfikir siapa pemilik kecantikan paling agung..

ya ALLAH

Engkaulah pemilik kecantikan paling agung..

pemilik kesempurnaan..

ya,pemilik kesempurnaan..

sesungguhnya hakikat penciptaan ku...

menuju kehidupan hakiki..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...