Thursday, January 20, 2011

.:frust bercinta?? ada ubatnya;.


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..


cuba tengok dunia sekarang,mmg ditunjangi cinta..lagu2?? cinta... filem?? Cinta.. ape lagi??kredit manusia byk habis?? Cinta.. shopping?? Cinta..cinema??byk family ke couple?? Couple kan?? Cinta..see..dunia mmg ditunjangi..dan manusia sanggop BUNUH DIRI pon sbb ape?? Cinta..alasan mudah.. cuba kita Tanya remaja..apa perkara yg bwat seseorang frust...jawapan byk,tp majority-putus cinta..sebab 2 kita dengan istilah ‘frust menonggeng’..lagu frust menonngeng bkn main byk kat radio.. normal2..manusia..kata orang laa..

************

Sedih sebenanya melihat situasi mcm nie..bila putus cinta sanggop bwat apa saja,mkan ubat 30 bijik laa,cubaan bunuh diri laa,g simbah asid kat muka awek yg x balas cinta dia laa n paling sadis,bunuh diri..x ya ckap,kadang2 yg masih skola pon sanggop nk tejun bangunan sbb frust bercinta..bdk form 2 skola kat kangar,kena reject nk tejun bangunan..astaghfirullahalazim.. kalo x sbb pakwe ato makwe reject,mak ayah x kasi..pastu kawen lari..kalo lari g Gombak ke xpe..nie pegi Lombok laa,kawen senyap2 kat Thailand laa..kemain jauh..pastu dengar laa crita merayu2 pihak Malaysia bwak dia balek ke tanah air..sedihnya..para akhawat ngan ikhwah seagama,sebangsa dan senegara begituu..mana peranan kita sebagai khalifah di muka bumi Allah nie??

********

Tp setiap penyakit mesti ada ubatnya..frust 2 kita anggap la mcm penyakit..penyakit hati..kalo org heart attact,doctor bg aspirin kan??sama jugak mcm penyakit hati..tp yg best ubat nie mmg 100% work kalo kita amal tetiap ari..kalo sakit jantung mkn sehari je ubat,baek ke??kena mkn tetiap ari kn??moh sy cita ape ubat dia..

**********

1) MENGINGATI ALLAH JIWA TENANG

-ingat,setiap perkara terjadi kat dunia nie suma da ditetapkan oleh luh mahfuz sejak azali lagi..mmg kadang2 ad perkara kita suka,cinta,sayang,tp die pergi dari kita..sebab Allah itu maha mengetahui..dia yg menciptakan manusia,maka dia tahu apa yg tersirat di hati manusia..maka sebab 2 Allah x beri apa yg kita suka,tp dia beri APA YANG KITA PERLU..boleh jadi Allah tarik balek kebahagiaan yg kunon dari pecintaan tu sbb Allah nk selamatkan kita dari kedurjaanaan manusia 2 ataupun Allah nk beri kita peluang mendekatiNYA..ya!! kesedihan , keperitan hidup mendekatkan diri dengan Allah,kalo kita fikirkan tentang pengajaran di sebalik apa yang berlaku..

Contoh??

Segala dugaan hidup mcm PATHOGEN..asal kita kena serang pathogen jek,maka immune system dalam badan kita akan bertindak untuk melumpuhkan serangan pathogen 2..dan lepas 2 badan kita akan ada antibody utk penyakit 2..mcm chicken fox laa..dalam hidup skali je kena kan??komfem kena punya kan?? Btol x?? Pastu jarang arr org kena chicken fox dua kali..asal?? sbb kita da ad antibody..kalo pathogen td dugaan kehidupan..immune system 2 sbenanarnya MESEJ yg itu adalah pengajaran yg nk mengajar kita erti kehidupan..org yg wat kita frust 2 sebenanya GURU yg nk ajar kita erti kesabaran..supaya kita lagi kuat dan sihat..itu kalo immune system dia btol2 work ??btol..??so..kalo kita x amek pengajaran,sama laa mcm immune system yg x work,x effect..sbb 2 ada org kena chicken fox dua kali..kan x naya 2..dugaan hidup juga umpan ‘mehnah’..pengajaran tros dari Allah..amek iktibar wahai saudara semuslimku..sbb kalo Kalo kita x nk amek pengajaran dari Allah,dan meletakkan takdir,jiwa dan penghambaan kita kepadaNYA,maka xdak sapa2 yg bole aja sembuhkan kita dari frust yg kita hadapi..

An immune system is a system of biological structures and processes within an organism that protects against disease by identifying and killingpathogens and tumor cells. It detects a wide variety of agents, from viruses to parasitic worms, and needs to distinguish them from the organism's own healthy cells and tissues in order to function properly. Detection is complicated as pathogens can evolve rapidly, producing adaptations that avoid the immune system and allow the pathogens to successfully infect their hosts

**********

2) FAHAMI KONSEP HIDUP REMAJA=GAS,LIQUIDS,SOLID

Yupp..baby ke peringkat kanak2 mcm gas..randomly move..mmg dalam2 ketiga-tiga state 2,molecular forces are very weak..mmg diorunk sgt lemah.. di sini,ibu bapa perlu memberi perhatian kepada bayi,pertumbuhannya,perkembangan otaknya..seperti perumpamaan,kanak2 ibarat kain putih,ibu bapa yg mencorakkannya..gas juga fills it container..perkembangan otak bayi adalah mengikut apa yang dia lihat,dengar dan rasa..jadi,prihatin tentang perkembangan bayi ke kanak2 yg bersifat gas nie

Manakala remaja bersifat LIQUID..sblum menjadi solid(dewasa) interactions of particles akan menjadi bertambah rapat dan kemudian akan menjadi solid...kalo temperature is not lowered enough makanya dia x akan menjadi solid yg sempurna..n kalo movement of particlesnya is not slowered makanya pasticles2 x akan mendekatinya satu sama lain utk menjadi solid(dewasa)..macam 2 laa remaja..kalo kita tak dapat tundukkan hati panas remaja,makanya mereka akan gagal melangkah kea lam dewasa dengan menjadi solid yg sempurna spt cube ice yg cantik ato kalo sempurna pon kalo dibiarkan di terdedah kepada haba dia akan kembali menjadi liquid(iaitu state yg lemah)..apekah yg dimaksudkan dengan halangan2 spt haba itu?? Contoh paling mudah spt masalah2 dalam 2 percintaan ni..justeru,para remaja sekalian..bayangkan diri kita spt liquid yg ingin berubah statenya menjadi solid..jgn biarkan kita gagal melangkah ke state seterusnya dengan perkara remeh temeh seperti ini..ibu bapa kita melahirkan kita dengan sempurna dengan membisikkan harapan kepada setiap bayina utk melihat bayinya melayari kehidupan dengan kejayaan bkn gagal dengan menelan pil 20-30 bijik sbb frust bercinta dan menghabiskan duit mak bapak sbb nk baya cost perubatan..begnilah,cuba anda melakukan perkara bodoh,atau melayan perasaan berlebih lebihan sehingga x lalu nk makan,cuba anda bayangkan anda memegang segulung ijazah atau melayari kehidupan tua dengan penuh kebahagiaan setelah putus cinta itu..kita kena lowered kan temperature kita=tenangkan diri,muhasabah dan motivasi kan diri supaya kita kan Berjaya menjadi ice cube yg cantik(ice cube cantik kot!!) kalo kita biarkan hati panas,nafsu,kekecewaan menguasai diri,kita xkan menjadi solid yg sifatnya kukuh (molecules closely bound 2 each other) malahan,membiarkan frust bercinta itu samalah spt molecules menjadi bertambah laju dan akhirnya temperature akan naik dan kita akan menjadi air panas yg menggelegak,memberi kepanasan kepada sesiapa yg menyentuhnya!!

X pecaya??

Cuba clicks nie gases liquids and solids


******************


3) PUTUS CINTA ADALAH SATU MISI MENYELAMAT

Cuba bayangkan anda melihat telur kat hujung meja yg da nk tergolek jatuh atas lantai,berkemungkinan telur itu akan pecah dia akan pecah berderai kalo jatuh ke atas lantai dan kotorkan sekelilingnya..maka anda akan amek telur 2 dan letakkan ke atas raga elok2 so dia x kan tergolek ke mana2.. bayangkan diri anda telur 2..kalo lah xde perkara yg menyelamatkan anda dr tergolek jatuh ke lantai,kompem anda akan pecah berderai berselerakkan dan membusuk di bawah lantai..dan ingatlah ALLAH maha mengetahu apa yang ada di hadapan dan di belakang kamu,maka dengan sebab itulah ALLAH nk menyelamatkan kamu..dan sbb tu lah anda letak telur 2 dalam raga,sbb xnk bergolek sbb anda da taw dia akan pecah??faham??

ALLAH sygkan anda,,mgkn ALLAH nk selamatkan anda dari golongan lelaki ato wanita yg sebenarnya tidak sesuai utk anda atau bakal menyakitkan anda..dan ingatlah,ALLAH mengetahui apa2 di hadapan dan di belakang kamu seiring dengan firmannya dalam surah al baqarah ayat 225

"Allah tiada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk Nya,tidak mengantuk dan tidak tidur.Kepunyaan Nya apa yang ada di langitdan di bumi.Siapakah yang dapat memberisyafaat disisi Allah tanpa izin Nya?Allah mengetahui apa-apa yang di hadapanmereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikendaki Nya.Kursi Allah meliputi langit dan bumi.Dam Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan allahMaha Tinggi lagi Maha Besar." Al-Baqarah:225

Ya!! Allah sudah pon mengetahui takdir anda kerana semuanya telah tertetap di luh mahfuz..cuba bayangkan jika ALLAH x pisahkan kamu dengan lelaki ato wanita yg kamu tangkap cintan 2,kita tak tahu,dia akan berubah menjadi org yg paling kamu benci kerana mendera,mengkhianati,atau memesongkan kamu..berapa banyak kes penderaan isteri kerana suami panas baran,atau yg terbaru kes penderaan terhadap suami!! Atau pon bakal suami anda bakal merogol anak anda..?? fikirkan..ingatlah segala yg ALLAH pahit macamana pon ada hikmahnya..x percaya??tgk nie

Kes penderaan terhadap isteri

Kes simbah asid kepada isteri dan anak2

Kes sumbang mahram-bapa rogol anak sblah isteri

Jgn baca sahaja..cuba temptkan diri anda di tempat kejadian..bagaimana kalo ALLAH tidak menyelamatkan kamu dari berkahwin dengan lelaki atau wanita itu?? Bkn sahaja hidup anda,malah bakal anak2 anda juga menjadi mangsa..maka skang fikirkan lah sblum anda nk wat keja2 bodoh setelah frust bercinta..ingatlah ALLAH mmg menyayangi kamu..kalo kita redha dengan sesuatu kehilangan ,maka ALLAH akan gantikan dengan suatu yg lebih baek yg x ternilai harganya..yakinlah tentang rahmat ALLAH..dan ingatlah kalau anda tidak diselmatkan,maka ranaplah kebahagiaan hidup anda..maka,BERSYUKURLAH kerana ANDA DISELAMATKAN SEBELUM MENJADI MANGSA..


Dan sesungguhnya Kami akan membalas orang yang sabar dengan memberikan pahala lebih baik daripada apa dikerjakan oleh mereka. (Surah an-Nahl, ayat 96).


Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar.
(Surah al-Baqarah, ayat 155)


*******

Ada byk lagi ubat frust bercinta..akan sy update dalam entry2 akan datang..sedarkah kita semua yang ada di atas memerlukan apa?? Berfikir!! Ya berfikir..seperti dalam satu sabda nabi yg bermaksud”berfikir sesaat lebih baik dari beribadah seribu tahun”

.benar,bayangkan dengan fikiran positive yg mgkn anda terfikir satu saat akan menyelamatkan hidup anda utk 20-30 taun akan datang..bersyukurlah kerana anda dipilih menerima ujian daripada orang2 yg dilalaikan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...