Monday, June 6, 2011

dosa..sikit2 lama2 jadi bukit..

Dosa itu derita. Kerana yang salah atau dosa itu sangat memberi kesan pada jiwa. Bila kita berdosa hakikatnya kita melakukan dua ‘perlanggaran’. Pertama, perlanggaran ke atas fitrah hati yang tabii. Kedua, perlanggaran terhadap Allah, zat yang Maha Tinggi. Dua perlanggaran ini sudah cukup meragut ketenangan.
~gentarasa

dosa...fuhh..tanpa kita sedari,hakikatnya kita dah membiasakan diri dgn dosa..bak kat pepatah,sedikit2 lama jadi bukit..begitu juga bahayanya dosa kecil..dosa kecil nie bahaya sangat sebab kita xnmpak sangat kesannya..memadang yang bukan muhrim dengan pandangan nafsu,mengeluh,mencaci..perkara2 simple yang kita sendiri tidak realise hukumnya..dosa apabila dibuat 1st tym,ya ALLAH,terasa diri..terasa teruknya diri..namun bila dibuat kali kedua,masih lagi terasa dosanya tapi dalam hati kecil"xpela,esok2 aku taubat laa"
dan apabila dibuat berkali2 terasa biasa je dosa..umpama cicah kopok lekor dengan sos je..biasa,xde pe nk heran..engt lagi bila menonton imam muda dimana mereka buat tangkapan kepada pasangan2 yg berkhalwat..
mula2 2 jumpe gituu2 je..ni first tym dok berduaan kat bilik..jumpe gituu2 pon x rasa dosanya sbb itu mudah saja pasangan ini melangkah ke dosa seterusnya..wallahuallam apa yang mereka lakukan di dalam bilik..


dalam firman ALLAH,surah Al-Isra ayat 32

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)"

Ada dalil mengenai zina yang ustaz2 imam muda lontarkan kepada si pelaku ini..benar,kadang2 bila hati dah diliputi dosa,ape pon x boleyh! bak kata jambu maharaja lawak.. suma rasa biasa je..hilang rasa takut kepada ALLAH,hilang rasa zuhud kepada penciptanya..lupa plak tentang azab api neraka,azab kubur tentang sang pelaku zina..ya ALLAH,takutnya hati ini jika ALLAH lenyapkan rasa sensitif terhadap dosa...rasa sensitif terhadap dosa..ya itulah pointnya..selama ini kita rasa sensitif terhadap dosa,terutama apabila kita bukan pelakunya..tapi bagaimana dengan pelakunya?? sudah tentu mereka merasa "x open minded la" "mind of ur business" dan macam2 lagi..sedih kan?? amek ibrah wahai pembaca,sedihnya apabila kita hilang sensitif terhadap dosa..ALLAH hilangkan rasa itu maka jauhlah kita dari merasai halawatul iman..kemanisan iman yang indah..sedangkan kemanisan yang dirasai adalah dari syaitan semata..jauhlah kita dari menangis kerana takutkan ALLAH sedang tangisan itu meredhakan api neraka..jauhnya kita dari melihat dari mata hati..sedang melihat mata hati membuka mata kasar kita menuju ke jalan hakiki..

Allah SWT berfirman dalam Al-Qur’an :“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi) neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah) mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (QS Al-‘Araf 179)

kenapa ALLAH bagi balasan api neraka kepada jin dan manusia dan tidak pada haiwan?? kerana sesungguhnya manusia dikurniakan 'qolbun' iaitu hati ..apabila hati itu rosak maka rosaklah seluruh anggota badan,menghampirlah manusia itu pada neraka ciptaan ALLAH..sebagaimana sabda Rasullulah S.A.W

An-Nu’man bin Basyir berkata:  “Saya mendengar Rasulullah saw bersabda, ‘Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.‘” (HR. Bukhori)

dan sebagaimana kata pepatah melayu,kerana nila setitik rosak susu sebelanga..bagaimana dengan maksiat?? apakah yang dimaksudkan dengan kerosakan..sesungguhnya kerosakan itu adalah maksiat.. dan maksiat itu adalah kerosakan dan merosakkan..kerna maksiat yang dilakukan tanpa rasa takut pada ALLAH,pada mulanya ia berlangsung secara biasa dan lama2 akan upgrade jadik dosa besar..kerana maksiat setitik rosak sebuah hati sedang kita dicipta ALLAH punya hati yang suci dan bersih,dan diseru pula ALLAH utk kembali dgn hati yang tenang

Hai jiwa yang tenang ,kembalilah kepada TuhanMu dengan hati yang puas dan diredhainya(89:27-28)

bercakap sekali lagi mengenai hati..dimana letaknya hati?? liver kah?? heart kah?? tetapi merujuk kepda dalil yang terdapat dalam surah al-Hajj ayat 46..

ertinya: maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat berakal (memahami) atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada. (Al-Hajj: 46)

ia menyebut hati terdapat didalam dada..

*akal terletak di hati,bukan di kepala..
*dan hati pula terletak di dalam dada..

dan yang pasti apabila hati dipenuhi dengan maksiat maka akal xdapat melihat melalui pandangan hati dan menjerumuskan kepada lembah kebinasaan apabila gerakan hati yang dilakukan digerakkan oleh syaitan..

akhir kata dari mujahadah seorang gadis,jangan hati ini mudah sensitif atau emosional dek terluka kerana teman lelaki..atau2 kata2 jiwangnya"hati wanita ni sensitif,belailah dgn lembut" tetapi kita kurang sensitif terhadap dosa yang saban hari dilakukan ..dan bila ALLAH menurunkan bala,perasaan sensitif itu timbul kembali namun dalam versi yang berbagai2..sensitiflah kepada ALLAH kerana ALLAH sentiasa prihatin kepada kita..tiap saat dia melihat hambaNYA dimuka bumi..melihat dimana letaknya hati hamba itu ..samada pada sang Khaliq atau kepada duniawi yang bertatahkan permainan syaitan.

.

Ketika Allah rindu pada hambanya, ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian. Dalam hadits kudsi Allah berfirman "pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana aku ingin mendengar rintihannya " (HR Thabrani dari Abu Umamah)

jagalah hati,
semoga ALLAH yang menggerakkan hati kita,
semoga ALLAH yang membimbing langkah kita,
supaya ALLAH sentiasa memberi rasa sensitif kepada kita..
supaya kita kembali kepdanya dalam kehidupan yang khusnul khatimah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...