Sunday, March 11, 2012

bebaskan aku!!

ramai orang mahu bebas? tapi tak ramai yang sedar erti kebebasan yang sebenar


BEBAS

Kita nak bebas?? Bebas ke kita?? Ana mula ajukan persoalan ini bila ada yang ada yang nak bebas dari dakwah,tudung labuh,meeting tak habis2..habis tu kalau keluar,larikan diri dari medan dakwah bebas ke kita...meh sini ana listkan perkara supaya antunna sedar kita TAK MUNGKIN BEBAS

*orang kaya,duit banyak pakai guard sana sini pagar rumah lagi tinggi dari tuan punya rumah..ok?bebas ke dari si pendengki? Payah2 sangat,dia hantar bomoh gred A bagi santau baik pnya kat orang kaya 2..bebas ke?

*nak bebas dari  traffic jam,aku naik monorel je..dalam monorel kena berhimpit dengan orang lain..yang paling malang,dompet dicopet..bebas?

* nak bebas dari leteran ibu bapa..”ko bebel la sorunk2 kat umah,aku pg cari keja kat kl” dkat Kl,independant girl nie mmg Berjaya ada kerja sendiri,ada gaji sendiri,ada BF bole keluar 24 jam tanpa ada orang leter..tapi tup2...BF buat dajal,ajak kawan2 dan......tym 2...”Mana mak..mana ayah???”

makin kita ingin bebas,makin kita terjerat dengan masalah seterusnya
*student,nak bebas dari habiskan assignment,pg tiru setiap assignment..mmg bebas..orang lain penat2 siapkan,dia boleh pg sana sini nak siapkan assignment..tym exam betulllll..arghhhhhh!! asal aku x ingat apa2 nie!!

*student lagi,rasa nak bebas dari segalanya..penat sangat stadi,pegi kawen lari...stadi tolak tepi..opsss2..duit biasiswa sapa nak jelaskan?

SELAMAT?
jadi,jalan apa je yang selamat,semua tak selamat,baik aku.....

"penat sangat hidup..banyak sangat masalah..baik aku MATI!!!!"....opssss....

diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. : Nabi Muhammad Saw pernah bersabda, "ia yang bunuh diri dengan mencekik dirinya sendiri, di neraka ia akan terus menerus mencekik dirinya sendiri dan ia yang bunuh diri dengan menikam dirinya sendiri, di neraka ia akan terus menerus menikam dirinya sendiri".

Bebas ke? Kalau kita mati dengan gantung diri..dekat neraka kita akan terus gantung diri sampai bila2..kerna..

PENYELAMAT DAN PALING SELAMAT adalah dengan berlindung kepada ALLAH..ya, ALLAH  yang menentukan apa yang terjadi ketika kita berjalan 5 km dari tempat duduk kita..ALLAH yang menentukan bagaimana perangai anak2 kita 20 tahun akan datang..ALLAH yang menentukan kedudukan kewangan dan kesihatan kita 4 tahun akan datang..dan ALLAH yang menetukan nyawa kita mungkin 5 saaat dari sekarang.. jadi dengan siapa kita patut bersandar 100%????????????

tapi persoalan bebas tak terjawab lagi..


So,persoalannya..bebas ke kita? Ada lagi..bayangkan kita beli makanan2 sedap2 sampai seminggu supaya kita bebas kena beli 2 3 kali..tapi lama2 makanan 2 akan basi..kita berkongsi dunia dengan makhluknya..betul x? Tersalah pijak tanah,kita dinganggu jin yang marah kita terpijak dia..kita terlupa tutup bekas gula,semut hurung..kita parking kereta bawah pokok,burung berak atas kereta,kita nak pegi berenang dkat lautan paling luas,tapiu ada ancaman jerung la apa la..nak pegi masuk hutan cari ketenangan,gigit semut la,ular laa..
KITA TAK PERNAH BEBAS..sebab kita ini makhluk yang lemah..berkongsi hidup..kita tak akan rasa bebas selagi kita bernyawa.. tapi ALLAH itu maha hadir..dia dah beli jiwa kita maka kita hanya akan bebas bila kita sentiasa bersandar pada pembeli kita..so bagaimana jiwa kita boleh bebas?

====== bila kita sedar apa itu HOPE dan apa itu THANKFUL..

HOPE

yup.manusia amek jalan mudah nak lari dari semua benda bila mereka tak Nampak HOPE..harapan yang mereka akan tetap keluar dari jalan masalah..dan harapan itu tak mungkin diberi manusia..apa mungkin ibu bapa kita akan jaga kita sedang mereka juga akan pulang kepada Penciptanya dan duit itu pasti akan habis? Apa mungkin jin  yang kononya pelindung kita akan lindung kita sedangkan dia akan buru anak cucu kita dan minta sesuatu dari kita? Apa mungkin guard yang jaga rumah kita tak akan mati ditembak perompak..yup ,harapan itu mudah sebenarnya..kita Cuma fikirkan ALLAH itu ada..ada dengan kita..mendengar keluh kesah kita dan nikmat kesabaran itu mungkin hanya sejengkal dengan kita..ya...!! orang yang menderita sakit kanser yang menunggu masa untuk mati, kuburnya sedang meluas demi menyambut orang yang penuh kesabaran dan diredhaiNYA..orang yang kehilangan seseorang yang dicintai sebenarnya sedang dinanti orang yang berjuta kali lebihg baik..ya HOPE...
syukur tak perlu diungkap..hanya perlu tenang dan berlapang dada
dalam segala hal..maka itu juga syukur bagimu

THANKFUL

dan THANKFUL..mudah sahaja..kita tak mungkin dapat menghadapi bala bencana yang kecil jika kita tidak mensyukuri nikmat yang besar..pernah lihat ahli motivasi mengulangi perkataan “BE POSITIVE” itu sebenarnya adalah bersyukur yang diulangi berkali2 di dalam Al-Quran..ALLAH mengajar cara menjadi orang yang positif dengan hanya bersyukur..
ayat2 cintaNYA..

 Dan ingat pulalah ketika Tuhanmu memberikan pernyataan: "Jika kamu bersyukur pasti Kutambah nikmatKu kepadamu; sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaanku lebih dahsyat. (Ibrahim: 7) Karunia itulah yang disampaikan Allah sebagai berita gembira kepada hamba-hambaNya yang beriman dan mengerjakan kebaikan. Katakanlah: "Aku tidak meminta upah kepadamu atas seruanku ini, kecuali hanya kasih sayang dalam kekeluargaan. Siapa yang mengerjakan kebaikan, Kami lipat gandakan kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Penilai. (Ash-Syura: 23) Kaum Luthpun telah mendustakan peringatan Tuhan. Kami hembuskan kepada mereka angin puyuh, kecuali kaum keluarga Luth, mereka telah kami selamatkan sebelum fajar menyingsing. Suatu anugrah dari kami. Demikianlah kami memberi ganjaran kepada siapa yang bersyukur. (Al-Qamar: 33-35)"Seandainya kalian menghitung nikmat Allah, tentu kalian tidak akan mampu" (An-Nahl: 18).

lihat ALLAH bercakap mengenai HARAPAN..

 "Harta dan anak - anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus - menerus adalah lebih baik di sisi Tuhan-mu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (Surah Al-kahfi: ayat 46)


amal kebajikan yang terus menerus..yok beramal!!



Mmg benar kita terpenjara! Kita tak bebas! Tapi dengan HOPE dan THANKFUL kepada yang paling layak iaitu ALLAH..maka kita akan bebas..bukan bebas dari penjara besi tapi dari penjara hati..

                                                                                                                                    Love,
                                                                                                mujaheedahseoranggadis

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...