Friday, September 9, 2011

takut untuk berkahwin?

waktu raya yang lalu,aku menghabiskan banyak masa di kampung. banyak perkara yang aku sempat fikirkan..aku memerhati orang kampungku termasuk nenekku bercerita..topik-topik orang kampung tidak sah kalau tak ada mengenai manusia..perkahwinan itu,bercerai berai,orang itu,orang ini.. al-kisahnya aku selalu perhatikan dalam sesuatu keluarga,menantu-menantu sering dibandingkan..yang cantik,yang pandai masak..balik raya,peraga kereta baru,baju baru.. bagi aku tidak sah kalau aku balik kampung kalau aku tidak mendengar gosip terbaru mengenai orang kampung..sampaikan cerita mengenai aku pun ada..kisahnya bila aku pergi alor setar bersama sepupu untuk membeli tudung pada malam raya..macam-macam versi yang keluar..geli hati aku bila fikir..macam itu ya manusia..tak sah kalau tak bercerita mengenai orang lain..terbaru,kisah mengenai jiran aku yang mak dia tidak benarkan untuk berkahwin atas alasan aku pun taktau..abang tu selalu lepak bawah pokok rumah nenek aku untuk bergayut..sampaikan mak abang itu dengar cerita tak mahu keluarga belah perempuan itu datang rumah pun..apa sebabnya aku pun taktau,sampai macam tali persaudaraan diputuskan.. selain itu, aku juga dengar macam2 versi cerita "kak x nie suka beli baju raya last2 minute,pasai tu baju dia tak siap" sampaikan cerita mengenai baju raya pun jiran2 boleh tau.."anak dia nie berlemuih(comot) sangat" "laki dia 2 pemalas,keja x dapat2" macam2 cerita..semua perkara kena komen..sampai anak pun kena komen..kadang2 aku terfikir..bila kahwin kisah hidup kita kena kongsi dengan semua orang..semua kena jaga..sebab kalu tak,tup2. cerita psal kita keluar..kadang2 aku nk lari dari kepompong masyarakat yang suka mnegumpat,bercerita hal manusia..namun inilah masyarakatku..kadang2 aku terfikir,orang yamg suka bercerita ini nk tgk kesempurnaan sjakah?sedang manusia diciptakan tidak sempurna..ada lemahnya..dan cerita kelemahan itu yang digembargemburkan..nauzubillah..


ada jiranku meminta pertolongan ayahku membuat air penawar sbb katanya anak nya sangat rebellious..tak dengar kata,bergaduh..ada pula cerita mengenai saudaraku di perlis yang tidak direstui cintanya sehinggakan majlis khitbahnya dihadiri beberapa orang sahaja..ibu bapa belah lelaki langsung tak amek tahu mengenai perkahwinan anaknya..semuanya berbalik kepada ALLAH..ALLAH yang memegang hati manusia..hati ibu bapa,hati anak2..anak adalah ujian bagi ibubapa begitu juga sebaliknya..ihfahzillah yahfazhka..jagalah ALLAH,maka ALLAH menjagaMu..aku berpegang prinsip itu..dimana kedudukan aku sebagai isteri,ibu,anak,aku serahkan pada ALLAH..aku hanya bersangka baik padanya...


cerita2 mengenai ini kadang2 menakutkan aku..bagaimana jika??apa jadi kalau?? kalaulah..??ya ALLAH ampunkan aku..bukan aku mahu menolak syariatmu..tapi terkadang aku risau aku belum cukup sempurna melayari bahtera perkahwinan..umurku dah mencapai 20..kalau mak2,umur itu masih muda..ibuku sendiri melarag untuk berkahwin ketika belajar..tapi bg nenek2 umur 2 dah cukup sempurna untuk berkahwin..


aku merindui biah soleh dan solehah..dan di syurga kelak ,kita akan bersama dengan golongan yang sama2 diredhai ALLAH..untuk itu,aku perlu mencari mardhotillah sejak di dunia lagi...bersabar dengan golongan2 manusia sebegini..kadang2 aku terfikir mengenai karma..kalau kita selalu bercerita hal orang,ALLAH balas cash pada kita..kadang2 aku tak percaya..tapi nampaknya perkara itu jelas pada mata aku apabila aku perhatikan orang sekeliling..bila orang cakap "jaga tepi kain orang" tu salah,masyarakat balas "bkn jaga tepi kain,prihatin,amek pengajaran" ..kalau begitu,tak perlu menokok tambah cerita..aku pernah membaaca ruangan artis,saja,nk tengok dunia manusia yang penuh fitnah..ada satu gambar artis keluar dan bila aku baca ruangan komen,berlambak2 versi cerita artis keluar "dulu nie member aku,dulu,bajet ayu,tapi berlagak" "dia nie dulu bla..bla" macam2.. patutlah ALLAH cakap mengenai dua lubang dalam badang manusia yang masuk neraka iaitu kemaluan dan mulut..nauzubillah


kadang2 aku terfikir untuk mencari calon suami yang mampu puaskan hati semua orang termasuk ibu bapaku..sbb perkahwinan yang tidak direstui pasti membawa musibah..dan aku tidak mahu tergesa2 dalam pencarian..bagiku,hidupku hanya untuk ALLAH..biarlah aku mendalami agama ALLAH dengan sebaiknya,memantapkan diri ini,mengukuhkan iman dan akidah sebelum melayari bahtera perkahwinan..kerana perkahwinan yang diredhai ALLAH bagiku adalah perkahwinan yang menyatukan hati dua insan yang mencintai ALLAH..doa dua insan yang tercantum..dan dari dua insan lahirlah generasi2 yang menjadi khalifah di muka bumi..impianku melahirkan generasi yang soleh dan solehah..aku tidak mahu anak2 aku masih bertatih mengenai Islam ketika di usia remaja..seperti aku,banyak perkara terkadang aku ketinggalan..bagiku,tidak perlu susah2 anta di sekolah agama..jika didikan di rumah asas nya kuat,insya ALLAH campaklah anak itu dimana,pasti dia subur menjadi pohonan yang baik..insya ALLAH..bagiku,tak perlu amek kursus perguruan untuk menjadi cikgu,kerana setiap wanita adalh guru bagi anaknya..aku mahu menjadi role model yang baik untuk anakku..mendidiknya dengan mawaddah warahmah..


aku percaya umur nya yang muda perlu dididik dengan kasih sayang,supaya dia membesar dengan kasih sayang,mengenal ALLAH..ya ALLAH ,kau ajarkanlah aku apa yang aku tidak tahu mengenainya supaya aku dapat mengajar kepada bakal mujahid dan mujahidahku kelak...dan apabila dia meningkat dewasa,aku mahu dia sendiri mencari Islam,mengamalkan Islam dengan ketulusan hati dan mengenali ALLAH azzawajala..aku mahu dia berdisiplin,mencintai ALLAH,solat dan menghormati orang tua..

pelikkah di usia begini aku dah mula berfikir mengenai anak?

bagi aku tidak,kerana perkahwinan adalah untuk melahirkan generasi yang baik..ini akan memotivasikan diri menjaga akidah,memantapkan ilmu dan menjaga kesihatan kerana dari rahim ini akan lahir para pejuang islam..dan aku menanti ar-rijalku yang akan bersama2 mendidik anak2 kami..walaupun aku tidak punya calon suami,aku sentiasa  mendoakannyasupaya ALLAH menjaganya dan memuliakan pertemuan kami..dan juga menjaga kami supaya mencintai keranaMu


ROBBANA HABLANA MIN AZWAJINAZURRIYATINA QURRATU A'YUNIN WAJAALNALILMUTTAQINAL IMAMA.. 


doa ini selalu bermain di lidahku selepas solat..semoga si dia dan bakal anak2 kami menjadi penyejuk hatiku.. aku impikan syurga didunia iaitu syurga didalam rumah tngga..aku ingin melahirkan baitul ummah..


pada saat ini,aku masih lagi single sedangkan kawan2ku ramai yang sudah berpunya..tiap masa hp mereka berdering dengan mesej dari buah hati masing2..tapi aku tidak pula cemburu atau menyesali nasib diri,kerana aku mahu menjaga diriku hanya untuk yang berhak..aku tidak perlu dijaga dan diambil berat oleh manusia,kerana aku punya ALLAH S.W.T yang menjadi pelindungku..aku masih bermujahadah..masih banyak kekurangan..mana mungkin aku bisa meletakkan cintaku pada lelaki lain sedang cinta pda ALLAH masih terkapai2..itulah yang sering aku fikir ketika melihat akan2 hangat bercinta..sedang tajwid masih terlari,hukum hakam semayang,beraninya mengorbankan masa2 emas untuk belajar semata-mata untk kecintaan lain?nauzubillah,aku masih malu dengan diri sendiri..banyak kelemahan aku..sebelum berani2 aku merasakan cinta lain selain ALLAH..jika orang kata aku takut berkahwin,ya! kerana aku masih mempersiapkan diri menuju satu perjalanan jauh,menempuhi bahtera perkahwinan...bukan untuk menutup mulut2 manusia,tapi demi mardhotillah..bersama2 ke pintu syurga..ya ALLAH,permudahkan urusanku..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...