Wednesday, January 16, 2013

Bisikan hamba

Ya Allah ampuni setiap manusia yang telah aku khianati haknya utk menasihatinya..
aku mengeji kesalahannya,aku menyebut keaibannya,aku mencaci kelemahannya..
ya Allah kau ampunkan dia ya Allah..rahmati,brilah dia petunjukmu..sungguh kesalahan sesama manusia tak mampu utk akupohon melainkan insan itu sendiri,saudaraku
Terkadang aku terlupa..aku berhutang masa dan rezekiku dgn manusia lain..aku berhutang masa utk mentarbiyah atas tiket kefahamanku..aku berhutang duit untuk meringankan beban manusia lain..
ya.aku berhutang..dan aku masih punya banyak lagi hutang kepada manusia lain..
Harini jari jemari yang telah kian lama futur nikmat dgn membiarkan sentuhannya menyentuh perkara yg sia2 telah diilhamkan Allah untuk utk menelusuri kisah bagnda Rasullulah S.A.W...indahnya...
Baginda menghabiskan setiap sisa hidup baginda dengan kebaikan..mana bisa seorang manusia biasa melakukan setiap masa..
Baginda manusia hebat..kerna ditarbiyah direct oleh Allah..subhaaAllah..indah bukan..jika setiap ungkapan dari seseorang adalah bermakna dan dirakamkan dari setiap telinga yang mendengar..dan aku menikmti nikmat utk meatap setiap kata2 Baginda..
manamungkin ia berlaku tanpa izin Allah.. Bila mata aku terpana pada kisahbaginda yang tertidur bilamana Bagindahadir pada majlis keramaian,dan pensan ketika aurat Baginda terbuka,aku teringat hadis yang membicarakan kisah bilamana Allah cintakan hambaNya,Diaakan jadi mata utk melihat,telinga dikalq mendengar .pendek kata pancaindera kita Allah yang jaga..subhanaAllah..
Baginda Muhammad,kekasih Allah Aku sedih..bilamana ketika aku kufur nikmat..aku buta walau aku boleh melihat,aku pekak walau aku boleh mendengar..ya,aku kosong walau aku punya hati..bila tiada terdetik di jiwa seolah2 gunung inginmenghempapku ketika aku melakukan dosa..itulah detik yang buruk bagiku.aku trauma dengan dosa ku...
Aku melihat kejendela,aku melihat kanak2 begiitu senang membeli apa 2 juakeinginan mereka....sekelilingku tampak indah,sempurna..tiada kecacatan yang ketara..tiba saja satu masa,pandangan mata aku berubah..aku terbayang tanah air gaza..dimana kecacatan kecelaan dimana saja..manusia berlumuran darah..bilamana di bibir2 terungkap perkara yang asing dalam perbualan harian rakyat malaysia,JIHAD..
aku malu dengan diri sediri..aku berangan perkara kesenangan dunia..membayangkan kehidupan itu ini sedang segalanya telah tertulis buatku..aku malu..mereka bercita2 syahid,tetapi aku masih tergntung dengan impian dunia yang begitu rapuh..

Aku masih terus..dan terus..
Bermujahadah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...