Tuesday, October 25, 2011

Bukti Kejadian manusia melalui Al-Quran





A014
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (Al-Mu'minuun 23:14)





Kemudian air mani itu kami jadikan alaqah, lalu alaqah itu kami jadikan mudghah, dan mudghah itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.


Dalam bahasa Arab, perkataan alaqah mempunyai tiga maksud:
(1) lintah(leech like structure)

(2) sesuatu yang tergantung(suspended thing)
(3) gumpalan darah beku(blood clot)


Selanjutnya, fase segumpal darah (`alaqah) berlanjut terus dari hari ke-15 sampi hari ke-24 atau ke-25 setelah sempurnanya proses pembuahan. Meskipun begitu kecil, namun para ahli embriologi mengamati proses membanyaknya sel-sel yang begitu cepat dan aktivitasnya dalam membentuk organ-organ tubuh. Mulailah tampak pertumbuhan syaraf dalam pada ujung tubuh bagian belakang embrio, terbentuk (sedikit-demi sedikit ) kepingan-kepingan benih, menjelasnya lipatan kepala; sebagai persiapan perpindahan fase ini (`alaqah kepada fase berikutnya yaitu mudhgah (mulbry stage)).Mulbry stage adalah kata dari bahasa Latin yang artinya embrio (janin) yang berwarna murberi (merah tua keungu-unguan). Karena bentuknya pada fase ini menyerupai biji murberi, karena terdapat berbagai penampakan-penampakan dan lubang-lubang (rongga-rongga) di atasnya.

mudghah=chewed like substances

Peringkat seterusnya yang disebut dalam ayat ialah peringkat mudghah. Dalam bahasa Arab mudghah bermaksud sesuatu yang boleh dikunyah. Jika sesorang disuruh mengambil sebiji gula-gula getah lalu dikunyah di dalam mulutnya kemudian dibandingkannya dengan embrio dalam peringkat mudghah, kita akan dapati bahawa embrio semasa peringkat mudghah sama bentuknya seperti suatu kunyahan. Hal ini disebabkan tulang belakang embrio yang menyerupai kesan gigitan kunyahan itu. 


mudghah=chewed-like substances
embrio menyerupai sepotong daging yang dikunyah dengan gigi, sehingga tampaklah tonjolan-tonjolan dan celah (rongga-rongga) dari bekas kunyahan tersebut. Inilah deskripsi yang dekat dengan kebenaran. Lubang-lubang itulah yang nantinya akan menjadi organ-organ tubuh dan anggota-anggotanya.
Di dalam Al-Quran disebutkan bahwa embrio terbagi dua; pertama, sempurna (mukhallaqah) dan kedua tidak sempurna (ghair mukhallaqah). Penafsiran dari ayat tersebut adalah: Secara ilmiah, embrio dalam fase perkembangannya seperti tidak sempurna dalam susunan organ tubuhnya. Sebagian organ (seperti kepala) tampak lebih besar dari tubuhnya dibandingkan dengan organ tubuh yang lain. Lebih penting dari itu, sebagian anggota tubuh embrio tercipta lebih dulu dari yang lainnya, bahkan bagian lain belum terbentuk. Contoh, kepala. Ia terbentuk sebelum sebelum bagian tubuh ujung belum terbentuk, seperti kedua lengan dan kaki. Setelah itu, secara perlahan mulai tampaklah lengan dan kaki tersebut. Tidak diragukan lagi, ini adalah I’jâz `ilmiy (mukjizat sains) yang terdapat di dalam Al-Quran kerana menurut Dr. Ahmad Syauqiy al-Fanjary, kata `alaqah tidak digunakan kecuali di dalam Al-Quran.
Jika Al-Quran itu ditulis oleh Nabi Muhammad ,bagaimana mungkin ia bisa terjadi kerana Nabi Muhammad seorang yg ummi(buta huruf) dan hidup pada 1400 tahun yang lalu, yang hanya baru-baru ini penemuan ditemui ini menggunakan peralatan canggih dan mikroskop berkuasa yang tidak wujud pada masa itu? Hamm dan Leeuwenhoek merupakan saintis yang pertama yang mengkaji dan menemui penemuan sel-sel sperma manusia (spermatozoa) menggunakan mikroskop yang lebih baik pada tahun 1677 (lebih daripada 1000 tahun selepas Muhammad). Mereka tersilap menyangka bahawa sel sperma mengandungi manusia terbentuk terlebih dahulu kecil yang meningkat apabila ia disimpan di  alat kelamin wanita

Profesor Emeritus Keith L. Moore  adalah salah satu daripada ahli-ahli sains dunia yang paling menonjol dalam bidang anatomi dan embriologi dan pengarang buku bertajuk "The developing human" , yang telah diterjemahkan ke lapan bahasa. Buku ini adalah karya rujukan saintifik dan dipilih oleh jawatankuasa khas di Amerika Syarikat sebagai buku terbaik yang ditulis oleh seorang. Dr Keith Moore adalah Profesor Emeritus Anatomi dan Biologi your di Universiti Toronto, Toronto, Kanada. Di sana, beliau  Dekan Bersekutu Sains Asas di Fakulti Perubatan dan selama 8 tahun adalah Pengerusi Jabatan Kajian Tubuh-manusia(Department of anatomy. Pada tahun 1984, beliau menerima anugerah yang paling terkenal yang dibentangkan di dalam bidang anatomi di Kanada, JCB Pemberian Anugerah daripada Persatuan anatomi Kanada. Beliau telah mengarahkan banyak persatuan-persatuan antarabangsa seperti Persatuan Kanada dan Amerika anatomi dan Majlis Kesatuan Sains Biologi.Pada tahun 1981, semasa Persidangan Perubatan Ketujuh di Dammam, Arab Saudi, Profesor Moore berkata: "Ia telah berbesar bagi saya untuk membantu menjelaskan kenyataan-kenyataan di dalam al-Quran mengenai pembangunan manusia. Ia adalah jelas kepada saya bahawa kenyataan-kenyataan ini mesti datang kepada Muhammad dari Allah, kerana hampir semua pengetahuan ini tidak ditemui sehingga beberapa abad kemudian. Ini membuktikan kepada saya bahawa Muhammad adalah seorang Rasul Allah. "Oleh yang demikian, Profesor Moore telah ditanya soalan berikut: "Adakah ini bermakna anda percaya Al-Quran adalah kalam Allah?" Dia menjawab: "Saya tiada masalah menerima kenyataan ini." 

Dalam satu persidangan, Profesor Moore menyatakan: ".... Oleh kerana penganjuran embrio manusia adalah kompleks, oleh kerana proses perubahan semasa pembangunan yang berterusan, adalah dicadangkan bahawa sistem baru klasifikasi boleh dibangunkan dengan menggunakan istilah-istilah yang disebut dalam Al-Quran dan As-Sunnah (apa yang Muhammad berkata, tidak, atau diluluskan). Sistem yang dicadangkan adalah mudah, menyeluruh, dan akur dengan pengetahuan embrio sekarang.  kajian intensif yang Al-Quran dan hadis (pasti dihantar laporan oleh sahabat Nabi Muhammad saw apa yang dia katakan, tidak, atau diluluskan sebanyak) dalam empat tahun yang lalu telah mendedahkan satu sistem untuk mengkelaskan embrio manusia yang adalah mengagumkan sejak ia telah direkodkan dalam kurun ketujuh Walaupun Aristotle, pengasas kajian sains embrio, menyedari bahawa embrio ayam yang berkembang secara berperingkat-peringkat daripada kajian telur ayam betina dalam abad keempat SM, dia tidak memberikan apa-apa maklumat mengenai peringkat-peringkat. Setakat yang diketahui dari sejarah embriologi, tidak banyak yang diketahui tentang pementasan dan klasifikasi embrio manusia sehingga abad kedua puluh. Atas sebab ini, keterangan embrio manusia di dalam Al-Quran tidak boleh berdasarkan pengetahuan saintifik pada abad ketujuh.Kesimpulan yang paling munasabah adalah kerana Al-Quran ini telah diturunkan kepada Muhammad dari Allah. Baginda tidak mungkin tahu mengenai apa-apa kerana dia adalah seorang lelaki yang buta huruf dengan sebarang kursus berkaitan sains

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...